זה ארבעה עשורים ויותר מעשיר אותנו שמוליק גוב-ארי במאות יצירות של ריקודי עם בסגנונות רבים ומגוונים. ריקודים אתניים וריקודים לשירי עם ישראליים במעגל ובזוגות.
שמוליק מתמחה בריקודי במה, מביים מופעים לכל הגילים ועורך השתלמויות ומחנות ברחבי הגלובוס בנושא מחול ישראלי. הוא שגריר תרבות אמיתי ומקצועי של ישראל בשטח המחול, התנועה והפולקלור הישראלי והאתני על כל גווניו.
יצירותיו מושפעות מנוף ילדותו – מהבית והמשפחה ומהמורי (החדר) – ״נעלה, נעלה״, ״השמש״, ״לכו נרננה״, ״נדוניה״ ועוד. מגוון העדות שאיתן גדל הובילו אותו ליצור את ״דבקה מימונה״, ״צ׳ופי״, ״כורדיון״ ועוד ריקודים רבים הנרקדים תדיר ברחבות הריקודים, וכמובן, נופי הארץ המופלאים והאהובים מדברים אל ליבו ומשפיעים על יצירותיו, כגון ״נוף בגליל״, ״שיר ההפלגה״ ו״ישראל היפה״.
רבים מריקודיו הם ריקודי עם במלוא מובן המילה, ולא ניתן לתאר ערב הרקדה ללא ״סלחי לי ילדה״, ״לקום ולעמוד״, ״אילת״, ״ענבי״, ״סתם יום של חול״, ״עץ הזית״ ועוד רבים אחרים.
את חותם צעדיו המקוריים והמיוחדים ניתן לראות בריקודיו המגוונים מאוד, ״עשב בר״, ״דרבוקה״, ״באראקה״, ״מתוף לתוף״, ״אנחת האדמה״, ״אברם אבינו״, ועוד ריקודים אשר נתנו השראה לאחרים להעז וליצור ריקודים מסוגננים ומלאי תוכן חדש ומיוחד, שלא נראה עד כה.
שמוליק החל לרקוד מילדותו, וכבר כשלמד בגן חובה חיבר את ריקודו הראשון ״ליצן קטן״. את ריקודי העם פגש בשכונה כשאחיו הבוגר יקי הביא אותו לחוג השכונתי לריקודי עם. משם פנה לרקוד עם יענקל'ה לוי בבית כץ, החוג המיתולוגי, מקום שבו לימד את ריקודיו הראשונים ״סוד המזלות״, ״יום א' בשבוע״ ו״אהבת החיילים״.
המיוחד בדרך עבודתו של שמוליק, כפי שהוא מסביר: ״אני מספר סיפורים בתנועה ומנסה להמשיך בתנועה את הרעיון המוזיקלי של השיר והמילים״. העקרונות המנחים אותו בעת שהוא מחבר את ריקודיו הם לא להתחכם, לא להתפשר ולא לחזור על מה שעשו לפניו.
לאחר סיום שירותו הצבאי רקד ״בלהקת כרמון״ ויצא איתה לסיבוב הופעות באירופה. עם חזרתו לארץ פתח בהצלחה רבה חוגים לריקודי עם ולהקות מחול. בהמשך פנה ללימודי חינוך גופני ומחול במכללת וינגייט, ועם סיום לימודיו נשאר ללמד במכללה.
ככוריאוגרף יוצר, מרצה ויועץ הוא מוזמן זה שנים רבות להשתתף בפסטיבלים ובמסגרות מחול בכל רחבי העולם. במסגרת מסעותיו בחו״ל נחשף שמוליק לאומנים בתחום התנועה בכל מדיום אפשרי, ואלה משפיעים על דרך עבודתו, למשל בריקודיו ״נאש דידאן״ ו״סהרה בר״.
מתחילת עבודתו בתחום חיבר שמוליק יותר מ-600 ריקודי עם בסגנונות שונים. כיום הוא מרצה על פולקלור ותנועה, כותב ומפעיל תוכניות לימוד מקוריות למכונים יהודיים ברחבי העולם, ובמיוחד ארצות הברית, וכמובן מגיע תכופות לארצנו היפה והרוקדת.
את ריקודיו של שמוליק הרשומים באתר "רוקדים" תוכלו לראות כאן: https://bit.ly/3eAVGb3
על הריקוד ״כורדיון״
שמוליק מושפע מאוד ממוזיקה אתנית על כל גווניה. השיר של ״כורדיון״ הוא עממי-כורדי, ושמו המקורי ״אוֹיְלָה מֶנוֹיְלָה״. שמוליק פגש את השיר לראשונה במסיבה גדולה שבה השתתפו מוזיקאים ורקדנים אתניים. הוא החליט ליצור ריקוד פשוט, לא קשה לביצוע, אבל מלא בתוכן של צעדים אתניים מהמחול הכורדי העממי.
בנו, המוזיקאי איתמר גוב-ארי, עזר בעיבוד השיר ובחיתוכו כך שיתאים לריקוד עם. איתמר הוא שהגה את השם ״כורדיון״.
העובדה שהריקוד כבש כל במה אפשרית ברחבי הארץ והעולם בזמן קצר כל-כך, מראה שיש מקום לריקודים אתניים בצורה ובמינון הנכונים.
את הריקוד תוכלו לראות כאן: https://bit.ly/3yJ1gic
רישום צעדי הריקוד
משקל: 4/4
צורה: מעגל
מבנה הריקוד: פזמון ו-2 בתים
פזמון: הפנים למ"מ
1 – 4 פתיחה בימין ימינה; שיכול בשמאל מאחורי ימין; פעמיים
5 – 8 חילוף שיכול בימין ימינה.
9 – 10 העברת משקל לימין ימינה; לשמאל שמאלה.
11 – 12 צעדת חילוף מהירה בימין שמאלה בשיכול לפני שמאל. הידיים האחוזות מושטות קדימה עם גוו מעט כפוף לפנים.
14-13 תוך כפיפת גוו לפנים כשהידיים מושטות קדימה: פסיעה בשמאל לאחור; ימין ימינה;
16-15 צעדת חילוף מהירה בשמאל ימינה בשיכול לפני ימין.
32-17 כמו 16-1 חוזר שנית.
בית ראשון: הפנים למ"מ
1 – 2 פסיעה בימין למ"מ; ניתור קטן על ימין תוך פניה ימינה (כתף שמאל למ"מ);
3 – 6 פתיחה בשמאל שמאלה (על העקב) כלפי מ"מ; הצמדת ימין אל שמאל; פעמיים.
7 – 12 כמו 6-1 החל בשמאל כשכתף ימין למ"מ
13 – 16 הפנים למ"מ גוו טיפה כפוף לפנים: 4 צעדים לאחור אל ק"מ החל בימין תוך תנועת אגן לצד הרגל הפוסעת.
32-17 כמו 16-1 חוזר שנית.
פזמון:
בית שני: הפנים למ"מ
1 – 4 2 צעדות חילוף מהירות למ"מ החל בימין
5 – 8 כפיפה בימין למ"מ תוך הרמת גוו קלה; העברת משקל לשמאל לאחור תוך כפיפה קלה לפנים ומחיאת כף ימים על כף יד שמאל המושטת לפנים; פעמיים.
9 – 12 דילוג בימין לפנים למ"מ; שתי פסיעות לאחור אל ק"מ החל בשמאל.
13 – 16 דילוג בשמאל לאחור תוך תחילת סיבוב שמאלה אל ק"מ; השלמת הסיבוב בשתי פסיעות החל בימין.
32-17 כמו 16-1 חוזר שנית.
מילות השיר
בתודה למנחם אהרון
הוי למן
אובה מרנה סר צ'יייה
הוי למן הוי למן
הוי למן ללה חופשה
דלה קורטה בר טמיה
הויי למן…
דלה קיזה בר טמיה
אובה מרנה דו דרגיה
אבם מרנה בו דרג'ה
בודי נה יה
בחטה חודה
הוי למן….
המה סיצ'יה דייקטה יה
אמן אמן צ'ב רשם
אמן אמן צ'ב חופשה
הוי למן הוי…
תגובות
התראות