Support Icon
תמיכה בארכיון

מחכות (הבלדה למחכות)

ריקוד החודש

General On behalf of the Editors
כללי מטעם העורכים

מיכאל ברזלי, בן 35, גר באור עקיבא, אבא של דניאל בת ה-6, התחיל לרקוד בגיל 8 אצל איציק בן עמי בקרית חיים, בעקבות אימו שהייתה רוקדת שם.

כילד רקד גם אצל דדה לוסקי, יוסי פרץ וחנן דדון. כבר בגיל 13 התחיל ללמוד כיצד לערוך מוסיקה באופן כללי ועבור ריקודים בפרט, בעידודו והדרכתו של דדה לוסקי.

עם השנים המשיך לרקוד, במקביל ללימודים בתיכון, שירותו הצבאי, וגם במקביל ללימודיו האקדמיים.
במהלך שירותו הצבאי החליף מרקידים בהרקדות שונות, ולאחר מכן בשנת 2010 התנסה לראשונה במקצוע במשך כשנה – כשעבד עם אלעד פרל בהרקדה בטכניון בחיפה.

מאוחר יותר יצא לו לשתף פעולה עם מרקידים ידועים נוספים כמו ירון כרמל, אוהד אטיה ועוד.
כרוקד, אהב מאז ומתמיד את האתגר בריקודי העם, תמיד רצה ללמוד עוד ריקודים ועוד סגנונות. גם היום נוסע מיכאל בכל הזדמנות למרתונים והרקדות שונות, כדי לרקוד מגוון רחב של ריקודים.
את הריקוד הראשון שלו חיבר בשנת 2015, לשיר "אמא" של ניסים סרוסי במקור ובחידושו של הראל מויאל. הריקוד נקרא "אמא שלי":
https://bit.ly/3SCzL4l.

בקיץ 2015, ביוזמתם ותמיכתם של שני חבריו חן שפורן ואוהד אטיה, נסע בפעם הראשונה ללמד ריקודים שלו ושל אחרים במחנה גוונים שבארה"ב, שם לימד את הריקוד "לה טרומפטה", למוסיקת חצוצרה של החצוצרן הישראלי אריק דוידוב.

מאז חיבר מיכאל עוד מספר רב של ריקודים אותם רוקדים בארץ ובעולם.

הריקודים של מיכאל באתר רוקדים: https://bit.ly/3UairES

הריקוד האחרון שנלמד בארץ ובעולם הוא מחכות למילים ולחן של צליל קליפי, מור ששון ונרקיס ראובן.
את השיר, ששמו המקורי "הבלדה למחכות", מבצעת הזמרת נרקיס (נרקיס ראובן).

על הריקוד הוא מספר:

הרקע לחיבור הריקוד מיוחד מאוד: בשבעה באוקטובר 2023 קרה לנו אסון. המתקפה הגדולה של הטרור החמאסי מעזה הכה ביישובי העוטף ובמסיבת הנובה, ילדים, צעירים ומבוגרים רבים נרצחו.
בין הנרצחים היה יניב סרודי ז"ל, אחיה של נופר סרודי, חברה קרובה שלי, הרוקדת איתנו בהרקדות.
נופר ביקשה להנציח בריקוד את מותו של יניב, כדי שיהיה לה זיכרון ממנו בעולם הפרטי שלה – עולם הריקודים אותו היא אוהבת.

שמחתי להיענות לבקשתה וחיפשתי שיר מתאים. שלחתי לנופר מספר אפשרויות של שירים שנראו לי מתאימים כדי לחבר עליהם ריקוד, ולבסוף השיר הזה, "הבלדה למחכות", הוא זה שקלע בדיוק להרגשה שלה, ובו היא בחרה.

השיר היה רשום על חברי הטוב שרון אלקסלסי (שגם גילה לי את השיר הזה), והוא הסכים לוותר עליו כדי שנחבר ריקוד לזכר יניב.

הריקוד יצא ביום השלושים למתקפה הנוראית, ומיד נלמד בחוגים רבים בארץ ובעולם. רוקדים ומרקידים רבים כתבו לי כמה הריקוד, יחד עם השיר, ריגש אותם, ואף עזר להם לחזור לרקוד כי יצר להם חיבור בין עולם הריקודים לבין הזיכרון על האסון שקרה. תגובות אלה ריגשו אותי מאוד, וגרמו לי להרגיש שלם עם יצירת הריקוד בזמן לא טריוויאלי שכזה.

כמו תמיד, גם כאן מאוד השתדלתי ליצור קשר בין תנועות הריקוד למילות השיר. למשל:
בחלק הראשון: "לילה טוב לכל המחכות לאור ירח" \ "שמה את הראש ואין על מי להישען" – בריקוד אנו מבצעים תנועת "באלאנס" עם הרכנת ראש, כביטוי להמתנה או לחלופין להישענות. מיד אחר כך מסתכלים למעלה ומרימים את היד "לאור הירח".

בחלק השני: הולכים מצד לצד ושולחים את הידיים, כדי להביע חיפוש וכמיהה לשובם של האהובים להם מחכים.

בחלק השלישי: "נפלתי לשמיים, לא הצלחתי לעלות" – יורדים למטה, ואז מטפסים לאט למעלה.
ובסוף החלק השלישי, שמים את יד שמאל על הלב, אחר כך פונים שמאלה ושולחים את היד, ובסוף שתי הידיים חוזרות על הלב. הסיום הזה בא לבטא את החיפוש של הלב של הדוברת ושל כולנו אחר נחמה וחום בעקבות האובדן. צילום הריקוד:
https://bit.ly/4b7mJmr

 

מחכות (בלדה למחכות)

לחן: צליל קליפי, מור ששון

מילים: נרקיס ראובן, צליל קליפי, מור ששון

ביצוע: נרקיס ראובן

צורת קבוצה: מעגל

משקל: 4/4

מבנה הריקוד: בית אחד, 3 חלקים, מעבר אחד

חלק א' עמידה רגילה, פנים נכ"ש, אחיזה רגילה

4-1    ימין לפנים; נגיעת אצבעות שמאל על יד ימין; שמאל לפנים; נגיעת אצבעות ימין על יד שמאל תוך פניה שמאלה והפנים למ"מ.

8-5    בתנועה ימינה: ימין ימינה; שמאל בשיכול מאחורי ימין; ימין ימינה; שמאל בשיכול לפני ימין.

12-9 ימין ימינה; שהייה; שיכול שמאל מאחורי ימין תוך פניה שמאלה (הפנים עכ"ש) וכפיפת הגו; ימין לפנים.

12-16 שמאל לפנים תוך התרוממות; שהייה; ימין לפנים תוך הרמת יד ימין למעלה; שמאל במקום מאחור.

32-17 כמו 16-1.

 

מעבר הפנים למ"מ

8-1   צעדה תימנית בימין תוך פנייה ימינה; שלושה צעדים בשמאל על ק"מ.

16-9 כמו 8-1.

 

חלק ב' עמידה רגילה, פנים למ"מ, אחיזה רגילה

4-1    חילוף שיכול בימין ימינה על ק"מ.

8-5    העברת משקל לימין ימינה תוך הרמת ידיים; שהייה; סיבוב שמאלה בשני צעדים החל בשמאל.

16-9  כמו 8-1 החל בשמאל שמאלה.

20-17 בתנועה כלפי מ"מ: ימין לפנים תוך פנייה קלה ימינה; שיוף בשמאל על יד ימין; שמאל שמאלה כלפי מ"מ; ימין בשיכול מאחורי שמאל.

24-12 כמו 20-17 החל בשמאל כלפי מ"מ.

28-15 ימין לפנים למ"מ; שמאל לפנים תוך כפיפת גו; ימין במקום מאחור; שהייה.

32-29 שלושה צעדים לאחור אל ק"מ החל בשמאל; שהייה.

64-33 כמו 32-1 חוזר שנית.

 

חלק ג' עמידה רגילה, פנים למ"מ

4-1    שלושה צעדים החל בימין ביצירת קשת קטנה למ"מ וימינה מסיימים עם הפנים כלפי ח"מ; שהייה.

8-5    כפיפה לפנים ולאחור בשמאל תוך כפיפת גו.

12-9  כמו 4-1 החל בשמאל תוך התרוממות בקשת קטנה החוצה ושמאלה.

16-13 שלושה צעדים למ"מ החל בימין; הרמת הידיים למעלה ושהייה.

20-17 צעדה תימנית בשמאל עם הנחת כף יד שמאל על החזה.

24-20 שלושה צעדים לאחור אל ק"מ החל בימין; שהייה

28-25 סיבוב שמאלה בשלושה צעדים בשמאל בקשת שמאלה לאחור תוך פתיחת זרוע שמאל שמאלה; שהייה.

32-29 הפנים למ"מ: העברת משקל לימין תוך פתיחת זרועה ימין ימינה; שמאל במקום; ימין סוגרת על יד שמאל וסגירת 2 כפות ידיים על הלב; שהייה

64-33 כמו 32-1 חוזר שנית

 

בלדה למחכות

 

לילה טוב לכל המחכות לאור ירח

חלומות טובים ולא לדאוג, זה יבוא

היין משקר לי

עושה לי לקוות

 

ושוב לא היית בדלת

ושוב התארגנתי שעות

היית שואל אותי מה בלב שלי מה בלב שלי היום

ואיך לא רצית לשמוע

ואיך לא רצית לראות

מה בלב שלי מה בלב שלי מה בוער אצלי בתוך


לילה טוב לכל מי שכמוני לא נרדמת

שמה את הראש ואין על מי להישען


תגיד לי מה יהיה איתי

מה יהיה בסוף?


ושוב לא היית בדלת

ושוב התארגנתי שעות

היית שואל אותי מה בלב שלי מה בלב שלי היום

ואיך לא רצית לשמוע

ואיך לא רצית לראות

מה בלב שלי מה בלב שלי מה בוער אצלי בתוך


נפלתי לשמיים לא הצלחתי לעלות

אם אתה מעיר ת'דמעות שלי

למה בשעה כזאת?

עצמתי ת'עינים וביקשתי בתפילות

היית שואל אותי מה בלב שלי מה בלב שלי היום

היית שואל אותי מה בלב שלי מה בלב שלי היום

 

תגובות

מגיב/ה בתור אורחת
User Image