Support Icon
תמיכה בארכיון

בסופו של דבר אנחנו כאן בשבילכם

תוצאות הסקר על שנת שמיטה, התובנות שלי והתגובות שלכם

Yaron Meishar
ירון מישר

הכתבה "רצויה שנת שמיטה" (https://bit.ly/3K3Z49Q) שפורסמה בגיליוננו הקודם, נכתבה במשך זמן רב עם הרבה מאוד התלבטויות ושינויים. אני מכיר היטב את הרגישויות והשיקולים הכלכליים בתחום שלנו. הניסוחים בכתבה היו זהירים מאוד כדי לא להזיק חו"ח למי מהעוסקים בתחום.

הצעתי נוגעת בפרנסתם של אנשים רבים, של חבריי ושלי. אני מציע ומקווה שכולנו נחשוב לטווח הרחוק ועל טובת תרבות ריקודי העם ולא רק על האינטרס העכשווי של כל אחד מאיתנו באופן אישי. בסופו של דבר אנו כאן לא רק לשם הפרנסה, אלא גם כדי לבנות ולשמר תרבות ייחודית שנוצרה כאן בעמל רב ואנו כאן בעיקר כדי שהרבה אנשים ימשיכו לרקוד ושרוקדים חדשים יצטרפו.

אני מכיר היטב את הטענה כלפי: "מה אתה מדבר? אתה הרי 'תורם' למרוץ הזה בכך שאתה מצלם כל ריקוד חדש…". אז כך:

  1. אני לא מחבר את הריקודים. אני מקטלג אותם ומאפשר למצוא מה שאתם מחפשים וגם לראות וללמוד את הריקודים בדרך הכי טובה שאפשר. וגם מכניס 'קצת' סדר בכאוס הזה.
  2. אם רק שלמה ממן (לדוגמא), ישמור ריקודים חדשים במגירה למשך זמן קצוב, האם זה ימנע מכל האחרים להמשיך לחבר ולהפיץ ריקודים חדשים? – ודאי שלא! רק יהיו פחות ריקודים טובים.
  3. אם רק מוריס סטון (לדוגמא) ב"מחנה אירופה" ילמד רק ריקודים קיימים ולא ריקודים חדשים. האם זה ישפיע על ה"מירוץ לריקודים חדשים"? – ודאי שלא! זה רק יפגע במחנה חיוני ביותר באנגליה.
  4. אם רק ירון כרמל (לדוגמא) לא ילמד ריקוד חדש כלשהו האם זה ימנע מכל המרקידים האחרים ללמד כל דבר חדש? – ודאי שלא!
  5. אם רק ב"רוקדים" לא יצולמו ריקודים חדשים, האם זה ימנע מכל הריקודים שמחברים במאות לעלות ליוטיוב ולרשתות האחרות, לצבור לייקים (מכאלה שאפילו לא ניסו את הריקוד)? – ודאי שלא! זה רק יגדיל את הבלגן הקיים ממילא.

הנה כי כן, רק פעולה משולבת, של כולנו ביחד, יכולה (אולי) להביא לרגיעה קלה ולמחשבה וחיפוש דרך. המחשבה ש"כוחות השוק" יעשו את הסדר, רחוקה מהאמת לחלוטין. גם רגולציה (ועדות סינון למיניהן) לא אפשרית וגם לא רצויה.

אני מכיר היטב את הלהיטות והדרישות של רוקדים רבים ללמוד את "הריקוד החדש שלימד אתמול המרקיד מוישה זילברמן (כמשל)" עם זאת כמדריך, וכבעל אתר "רוקדים" אני שומע הרבה קולות אחרים. תוכלו לקרוא אותם בהמשך…

התחרות בין המרקידים על לב הקהל, ביסודה הינה דבר חיובי. אני מציע שתחרות זו תתמקד באיכות ההדרכה, בבחירת הריקודים ובתמהיל ההרקדה, ביחס אל הרוקדים ועוד. את התחרות על כמות האוכל ו/או על מי ילמד ראשון את הריקוד החדש שחובר היום – על שני אלה אני מציע לוותר.

ולבסוף – השיקולים של מחברי הריקודים והאינטרס שלהם ברור וגם לגיטימי. כל אחד רוצה לבטא את עצמו, לזכות בהוקרת הרוקדים, להתפרסם וגם להרוויח כסף. השאלה החשובה שאנו צריכים לשאול: האם המצב הזה הינו לטובת הציבור ובעיקר האם הוא לטובת התרבות הזו?

חשבתי שהתגובות בסקר תהיינה חצויות פחות או יותר, אך הופתעתי מכמות התגובות בכתב ועוצמתן (למעלה מ-500 אנשים טרחו גם לכתוב את דעתם). אין אפשרות כמובן להביא כאן את כולן. תודה רבה לכל הכותבים.

התוצאות (עד לרגע סגירת הגיליון):

הסקר הינו אנונימי לכן אין שמות על יד התגובות, אך הן מעבירות לנו, המדריכים, מסר ברור, ומזמינות חשיבה מחוץ לקופסה. הסקר לא עסק ב"האם הדבר ניתן כן/לא לביצוע". הסקר שאל האם את.ה רוצה או לא רוצה "שנת השמיטה".

קראתי את כל התגובות. רק חלקן מופיעות כאן. הרבה הגיבו דומה. כל התגובות "נגד" פסק זמן כזה לא נמחקו והן מופיעות כאן באדום.

בארץ הצביעו למעלה כמעט 1000 רוקדים. כשכמעט 75% רוצים פסק זמן.

בחו"ל הצביעו כמעט 300 רוקדים וגם כאן כמעט 70% מהמצביעים מצדדים בפסק זמן.

דיאגרמת המצביעים בארץ:

דיאגרמת המצביעים בחו"ל:

התגובות (באדום הן המתנגדים להצעה) כאן הינן של המצביעים לסקר בעברית בלבד. התגובות לסקר באנגלית תתפרסמנה בגיליון באנגלית.

  1. רק שאלה, למה כשיואב אשריאל היה בחיים וכך מישאל לא הצעת את אותה הצעה?
  2. אשריך ירון! ישר כוח על פועלך ועמלך!
  3. כרוקדת לא ותיקה מאוד, ריבוי הריקודים החדשים מעיק מאוד ומקשה עלי לבסס את הריקודים הקודמים.
  4. רעיון מצוין. אני רוצה לחזור לרקוד. עזבתי לפני כמה שנים בגלל עומס הריקודים החדשים. רקדתי בכמה חוגים והרגשתי שאיני יכולה עוד להכיל כל כך הרבה ריקודים חדשים כשעוד לא שולטים היטב בריקודים הקודמים. אם אפשר פחות שירים מזרחיים, יהיה טוב. ידוע לי שהרבה נטשו בגלל עודף שירים מזרחיים רדודים שלא הוסיפו חשק לרקוד. למען כל אלה כמוני, שעשו הפסקה ארוכה, אשמח אם תחזרו על ריקודים שכבר למדנו כדי שנוכל להשתלב שוב במעגל הרוקדים. תודה.
  5. מחברים ריקודים לשירים שאף אחד לא שמע עליהם בגלל ש"משריינים" שירים עוד לפני שיצאו לרדיו. כייף לרקוד שירים שמכירים ושומעים. אם לאלה לא יהיה ריקוד בגלל שנת השמיטה זאת תהיה החמצה. תודה שהעליתם את הדיון הזה.
  6. ריקודים חדשים מרגשים אותי ❤️
  7. יש כל כך הרבה ריקודים יפים ששוכחים וחבל. אך אם אחרי "שנת שמיטה" תהיה הצפה של כפול ריקודים, כי היוצרים ימשיכו ליצור, "בשנת השמיטה" אזי "מה הועילו חכמים בתקנתם?". ואם נאמר שעלינו להגביל את מספר חבור הריקודים בכל שנה אזי זה מבחינת הגבלת חופש יצירה שאינה מקובלת בעולם נאור, פלורליסטי דמוקרטי. בקיצור זה סוג של מעגל שקשה לעצור אותו. ואף על פי כן אני רוצה פסק זמן כזה.
  8. כמו שנאמר בכתבה, התיאור של הלימוד המהיר והלא יסודי כיום לעומת מה שהיה בעבר גורם לזה שבהרבה הרקדות רואים שחלק גדול מהרוקדים זזים בכיוון של כל הרוקדים אבל לא ממש יודעים את הריקוד. מקווה ששנת שמיטה תחזיר את הלימוד למה שהיה בעבר
  9. זה רעיון נהדר שאני תומך בו לחלוטין! עדיף להתמקד באיכות (רפרטואר ריקודים ששולטים בו היטב) מאשר במספר רב של ריקודים ידועים רק "בערך"!
  10. רעיון מצוין (נרשם 13 פעמים)
  11. הגיעה העת ללמד את הריקודים היפים שחוברו בדגש על ריקודי עם ישנים שלא נרקדים היום שהם ריקודים יפים וקלילים ללימוד ולכן אני בעד "שנת שמיטה".
  12. שמחה שאני לא היחידה שסבורה שאנו מוצפים בריקודים חדשים, ולא מגיעים אל הישנים והטובים.
  13. לא ולא! אני מעדיף 6 שנים הפסקה!!! ללא ריקודים חדשים.
  14. רעיון מצוין אבל לא בטוחה שיפתור את הבעיה. מן הסתם בשנה שאחרי יהיו יותר מדי ריקודים חדשים. אולי עדיף להגביל כל יוצר במספר הריקודים שיוכל ליצור בכל שנה.
  15. אני בדעה שצריך היה להפסיק לגמרי מזמן להמציא ריקודים חדשים. לרקוד רק את ריקודי העם הקלאסיים. רקוד שלא רוקדים אותו נכון, אין סיפוק. שמעתי פעם שישנם 4,000 ריקודים רק במעגל, כמה עוד??? מה, אנחנו רובוט? מחשב?
  16. באמת הגיע הזמן !
  17. אני גם חושב שיש לחזק את הריקודים הקיימים ופחות להתמקד בחדשים.
  18. אני סקפטי לגבי היישום. לכן אני נוסע רחוק כדי לרקוד בחוגים שפויים במקום שיודעים לשמר את ריקודי העם .
  19. חושב שמתבקש לעשות "שנת שמיטה" אך עם זאת, חושב שההתנגדות תהיה מצד המרקידים/יוצרים שחשוב להם לייצר כל הזמן להיטים חדשים שירקדו בהרקדות. שלא לדבר שהנה כבר פסטיבל כרמיאל וחלק משמעותי בפסטיבל הוא להביא ריקודים חדשים. מקווה שתהיה הסכמה גדולה לכך ושלפחות שנה אחת נתמקד ברפרטואר הריקודים הענק שיש לנו ושהרבה ממנו כלל לא רוקדים.
  20. מעבר לייצור ההמוני, חסרה תרבות מחול בסיסית למובילי החוגים. אין התייחסות לתנועות יד, ראש, קשר עין ותנועה בין בני הזוג וכו'. מן הראוי שתינתן הדעת לנושאים אלה בהשתלמויות מדריכים.
  21. אכן מתבקשת הפוגה ב"ייצור" הריקודים וב"אינפלציית" ייצור המדריכות/ים. עלה והצלח במהלך אותו אתה מוביל.
  22. אני מציע דרך ביניים. אני בעד התחדשות ולא להפסיק לגמרי עם ריקודים חדשים. אני מציע שאחת לכמה זמן נאמר שלשה חודשים יוצגו הריקודים החדשים שחוברו בפני סוג של ועדה שתחליט איזה מהם ראוי ללימוד. כדי שלא יהיו לחצים – לערוך את השאלון אנונימי. ובנוסף. לא לציין את שם מחבר הריקוד. כך לדעתי יהיה סינון ויגיעו הריקודים הראויים…
  23. כל הכבוד !!!!
  24. קראתי את המאמר כולו ואני מתפעלת מהעומק ורוחב הניתוח שעשית, הפלת לי המון אסימונים ואני מבינה כעת הרבה יותר את ההתנהלות שלך בהרקדות. מלאת הערכה והתפעלות. מקווה והלוואי שתצליח במהלך האנטי פופוליסטי ואנטי טרנדי הזה שיש בו אמת עמוקה. וגם אם לא, יישר כוחך בדביקות שלך באמיתות ובבסיס הערכים שאתה מאמין ודבק בו ובניסיון להשפיע גם כשזה לא פופולרי. אני השתכנעתי ואני בעד!
  25. רעיון מצוין. הזדמנות להחזיר בחזרה ריקודים יפים שנעלמו.
  26. ישנו מרדף אחרי לימוד ריקודים ולא מספיקים ללמוד את בקיימים.
  27. בהצלחה. הלוואי שיצטרפו עוד. קצת קשה לי להאמין שיוצר גדול כמו שלמה יהיה מסוגל להתאפק עם יצירותיו הנהדרות. השאר הגיע הזמן שירגיעו קצת. חח…
  28. מעולה. למי שחשב על הרעיון. ישנם ריקודים יפהפיים ולא רוקדים אותם. אז יאללה זה הזמן.
  29. מי שלא מעוניין בחדשים יש הרקדות שלא מחדשים הרבה. מי שמעוניין בחדשים יש הרקדות שכן מחדשים. לא להכתיב לאף אחד ולא לעשות כלום… לתת לזה להתנהל באופן טבעי ולא מלאכותי. מה שטוב לקבוצת אוכלוסייה אחת לא בהכרח תתאים לכולם. אנחנו לא בקיבוץ.
  30. מקווה שיחזיר רוקדים למעגל, בשל ריבוי הריקודים רבים נעלמים .🌺
  31. אני בעד לחדש ישנים אבל גם להמשיך חדשים.
  32. הצעה מבורכת לא ללמד ריקודים חדשים בכלל למשך שנה אלא רק מה שקיים היום.
  33. לחלוטין מסכימה ומכירה המון רוקדים שנמאס להם ללמוד כל שבועיים ריקוד חדש. בעד ורצוי להשאיר את הריקודים הקיימים ולהחזיר את אלו שנשכחו מאיתנו.
  34. מתגעגע לריקודים הישנים שנדחקים החוצה.
  35. אני בעד פסק זמן דחוף מלימוד ריקודים חדשים לפרק זמן בלתי מוגבל.
  36. "שנת השמיטה" היתה צריכה כבר להתחיל לפני זמן רב כאשר כל אחד מהמרקידים מחבר צעדים ללא קשר אם השיר עומד בקריטריונים של ריקוד. השיטפון בריקודים החדשים פשוט גרם לי לפרוש. נראה לי שיש עוד רבים כמוני.
  37. התחברתי מאוד לתחושה של אינפלציה בכמות הריקודים המיוצרים בכמויות גדולות ודוחקים ריקודים מקסימים ישנים יותר שכבר אינם נרקדים. מבחינתי רעיון השמיטה מקסים. מצד שני ניתן לאומר שפתרון נוסף יכול להיות בצמצום והגבלת מספר הריקודים החדשים ונתינת עדיפות ליוצרים חדשים שטרם זכו לתרום את חלקם. כי יכולה לבוא טענה שיצירת ריקודים חדשים מרעננת ומוסיפה חיים ורלבנטיות לדימוי של ריקודי העם.
  38. פעם, בריקודים הסלוניים, רקדו ונהנו כל שבוע מבלי שיהיו אלפים או מאות של ריקודים.
  39. כתבתי לך במייל כבר לפני שבוע על כך, וכן כתבתי לך כמה מחמאות. כדאי לך לקרוא. כל הכבוד לך. שיהיה בהצלחה.
  40. לדעתי כל הריקודים החדשים שמופיעים חדשות לבקרים אינם ריקודי עם ושמחה להתעדכן על המון חוגי נוסטלגיה שצצים בכל הארץ.
  41. כך נוכל ללמוד ולחזור על הקלסיקה שנשכחה.
  42. אני מחכה להחלטה כזאת כבר זמן רב!
  43. כאחד שרוקד שנים רבות (למעלה מחמישים) ריבוי הריקודים החדשים בשנים האחרונות גרם, לצערי, לי ולהרבה שכמותי, להמעיט להגיע להרקדות. לפני חמישים שנה גרתי בקיבוץ בעמק בית שאן ורקדתי בהרקדות מקומיות וכשיצאתי למילואים בדרום יכולתי ללכת להרקדות ולא הייתה לי בעיה להשתלב. היום, אם אתה רוקד באופן קבוע בימי ראשון בבית דני, בתל אביב ויוצא לך באקראי להגיע להרקדה באוניברסיטת תל אביב או הפוך (שימו לב, שתי הרקדות באותה עיר) אתה לא תוכל לרקוד 80% מהריקודים.
  44. רצויה השנת שמיטה אבל אפשר לפרסם במדיה את הריקודים לחידוד ….
  45. רוב הריקודים לא נשארים. מייאש לרוץ אחרי חדשים. ההצעה לשנת שמיטה – מצוינת !!!
  46. אני כבר מזמן חושבת שהריקודים החדשים יפים ואהובים ככל שיהיו, גורמים לריקודים האהובים הקודמים להיעלם.
  47. אבל מה יעשו היוצרים? מוגזם לייבש אותם שנה שלמה.
  48. תמיד אמרתי שיש לנו אינפלציה של ריקודי עם. עצרו וחזקו את היש.
  49. לפי דעתי אף אחד מהמרקידים מהוותיקים לא חשב על רעיון אדיר שכזה. אשריי שזכיתי להכיר אותך, לרקוד אצלך, ולא פחות חשוב זכיתי לראות את תרומתך לכייף הזה שנקרא ריקודי עם. אחת הסיבות שרבים מפסיקים לרקוד, מפני שהם מרגישים שהם בתחרות עם הזמן. כל שבוע ריקוד חדש כשאת הישנים היפים ואלה שבנו את ריקודי העם שוכחים.
  50. לא בטוח ששנה זה הזמן הנכון. אולי חצי שנה, אולי כדי שיהיה חודש בשנה שמביאים ריקודים חדשים (כמו ביקורים בשבועות) אולי צריכה לקום ועדה שבוחרת את הריקודים שילמדו באותה שנה וריקודים אלו יכנסו/ירשמו במאגר של הריקודי העם וכל השאר החולפים לא יכנסו למאגר ויחלפו.
  51. אין אפשרות לעצור את היצירתיות. כן אפשר לבקש ולצמצם את כמות….
  52. הגיוני להתמקד ולחזק את הקיים. להחזיר ריקודים מקסימים לסבב ולאפשר למעגלים של רוקדים חדשים להרגיש יותר ביטחון ובקיאות בהגעתם לחוגים.
  53. כל מילה בסלע. כבר שנים שאני אומרת את זה. עגום שהמרוץ הוא "מי יהיה הראשון ללמד את הריקוד הבא". מה שיש היום זה ריקודים זמניים שאפילו את המוזיקה עוד לא שמענו ומי יודע אם בכלל נשמע אותה מחוץ לאולם ההרקדה. זה מעייף.
  54. אני אשמח מאוד אם לא ילמדו ריקודים חדשים ויתמקדו רק בישנים שאני מאוד אוהבת. הגיע הזמן. לא כמות אלא איכות.
  55. התופעה של מרקיד שמלמד ריקוד – יפה ככל שיהיה – ולא חוזר עליו ומשנן אותו בהרקדות הבאות, גורמת לכך שכבר אין חשק ללמוד ריקוד חדש, כי לא ירקדו אותו (אצל אותו מרקיד) בשבוע הבא. שלא לדבר על כך שאצל מרקיד אחר בכלל לא מכירים אותו.
  56. בן זוגי ואני מדברים על הנושא כבר הרבה זמן. משמח לדעת שזה לא רק אנחנו.
  57. לא על כל שיר צריך להוציא ריקוד חדש. אפשר על כל שיר חדש להתאים לריקוד קיים.
  58. הבעיה הזו הציקה לי שנים רבות, ואני שמחה על הצעת הפתרון הזה.
  59. מאד אשמח לכך שאכן יממשו את שנת השמיטה ולשלב ישן עם חדש יחד בהרקדו.
  60. כל הכבוד על ההשקעה באופן כללי ועל הכתבה המעמיקה והמנומקת היטב. הלוואי שזה יצליח ולו כדי שיפחיתו את זמן לימודי הריקודים בהרקדות ויתנו לנו פשוט לרקוד וליהנות. וגם יש כל כך הרבה ריקודים יפים שלא נרקדים בכלל, אז באמת שחבל. אבל לצערי אני לא מאמינה שיקרה.
  61. לא מספיקים לעכל כל כך הרבה ריקודים חדשים.
  62. יש ריקודים חדשים שהחזירו עטרה ליושנה, למשל הריקוד "כורדיון" בו כולם אוחזים ידיים, דבר שכבר שנים רבות שכחנו ממנו. הריקודים גם מנציחים שירים וגורמים לנו לחזור ולשנן את מילות השיר. אני נגד לימוד "מבול" של ריקודים חדשים, אך צריך (איני יודע איך) למצוא את שביל הביניים בין כמות לבין איכות. "שנת שמיטה" או במילים אחרות "חרם" לא יוכל להתקיים במציאות שלנו.
  63. בהחלט בעד שנת שמיטה ההרקדות הפכו להיות רק לימודי ריקודים חדשים שנעלמים התחרות בן המרקידים חייבת להפסק.
  64. חשוב שריקודי העם יישארו מעודכנים ליצירה החדשה .כמובן שהכול במידה מסוימת.
  65. לצערי כבר לא רוקד. המרדף אחר לימוד הריקודים החדשים התיש אותי והיה אחת הסיבות לפרישתי.
  66. במקום להעמיס עלינו עוד ועוד ריקודים חדשים, כדאי שנחזור ונלמד את הריקודים הקיימים שנשכחו או לא הספקנו ללמוד אותם. הגענו כבר למצב שהזמר מחבר שיר לריקוד שכבר נכתב.
  67. אוהבת ריקודים חדשים.
  68. יש כל כך הרבה ריקודים שנלמדים ונעלמים. לכן, אשמח גם לשנתיים שמיטה. יישר כוח ירון !!
  69. מזה זמן הפסקתי להגיע להרקדות בשל הוויכוח שלי עם המדריך על הריצה "ללמוד ריקוד חדש" כשהריקוד שלמדנו לפני חודש בכלל לא נרקד ללא שגיאות של 60% מהרוקדים.
  70. לא בעד שנת שמיטה אבל בהחלט אשמח לחזק קיימים ולמעט חדשים.
  71. כל הכבוד. הגיע הזמן להפסיק את המרדף. אני הולכת להרקדות של נדב נתן שמתנהלות כך ברובן. אפשר ללמוד ממנו.
  72. יש המון ריקודים מכל מיני תקופות שהרבה רוקדים לא ממש מכירים או יודעים ואני אישית מרגישה שאני רוצה ללמוד את הריקודים שחסרים לי במקום להוסיף עוד כמה ריקודים חדשים.
  73. צריך לתת לתחום לזרום ולהשתנות עם הזמן לפי הרצון של אנשים.
  74. הפסקנו לרקוד לפני 13 שנים. המרוץ הבלתי נגמר אחרי ריקודים חדשים שנעלמים מהרפרטואר, אחרי שסוף סוף למדנו את הצעדים, בלי להעתיק. מתיש… עייפנו מהמרוץ הבלתי נגמר. התייאשנו. מתגעגעים.
  75. בגילי המתקדם, אם יש משהו שגורם לי להיות שלילי לריקודי העם החדשים, זו כמות הריקודים שנלמדת ולא נקלטת. לדעתי, רוב הרוקדים (שיחות הרקע) מעדיפים מיעוט בלימוד.
  76. איך לא חשבו על זה קודם וגם לחזור על ריקודים יפים, ישנים ולא בהכרח קלים שהמרקידים יחליטו על ריקוד שמחזירים. לציין את שם היוצר, המלחין, המבצע של השיר (אם זה מושר) אוטופיה 😆
  77. כל כך חשוב, כל כך מתבקש, ובאופן מאד מתסכל, כל כך לא ישים….
  78. כן רוצים ללמוד ריקודים חדשים….נגיד פעם בחודש.
  79. ההצעה הכי טובה ששמעתי לאחרונה!
  80. באופן אישי הפסקתי לרקוד בהרקדות כיוון שלא עמדתי בקצב המסחרר של הריקודים ולא יכולתי ליהנות משום ריקוד בגלל המרוץ המטורף אחר ריקודים חדשים.
  81. לא מסכים עם הנאמר. כאחד שרוקד שנים, 3 פעמים בשבוע, נמאס כל פעם לרקוד את אותם ריקודים. נולדים שירים ולכן נולדים ריקודים. החיים מתקדמים ונמשכים לכן גם המוסיקה והריקודים. הרקדות זה ענין חברתי. מכיר עשרות אנשים כל פעם ולא יודע את שמם.
  82. רק בגלל הריקודים החדשים (שרובם לא לטעמי ואפילו לא בכיוון) אני כל פעם מפסיקה לרקוד ולא בא לי לחזור.
  83. היה צריך כבר מזמן להחיל שנה כזו. חשוב ששנת הפוגה כזו תהיה קבועה מידי כמה שנים.
  84. אכן המצב מורכב, אין באמת לימוד של ריקודים חדשים. Copy & paste זה הסגנון החדש. אני מתוסכל.
  85. אם היה אפשר להפחית חדשים אולי, אבל להפסיק לגמרי נראה לי לא הגיוני.
  86. אני שמח מאוד על רעיון גאוני ובעיני אני חושב שזה לא פייר לא לתת במה להרבה ריקודים שנשכחו. תודה על שיתוף הרעיון.
  87. אשמח לא ללמוד ריקודים ולא להרגיש שאני רודפת אחרי ריקודים שלא ארקוד בהמשך.
  88. מרגיש במרוץ אינסופי אחרי ריקודים חדשים. והתסכול הגדול הוא שהם נרקדים מספר חודשים ונעלמים בתהום הנשייה.
  89. אין הרבה מה להוסיף על הנכתב לעייל. פשוט נמאס כל הזמן ללמוד ריקודים חדשים כאשר ברור שלאחר חודש חודשיים הם ייעלמו ולא נרקוד אותם אלא במקרה הטוב באחד המרתונים.
  90. אם תעשו את זה תהרגו לגמרי את ריקודי העם שגם כך הולכים ונעלמים. ישנם עוד אנשים לפני גיל פנסיה שרוקדים, הם יעזבו את הרקדות אם יפסיקו ללמד ריקודים חדשים. בשום פנים ואופן אסור לעשות את זה!
  91. לא התחברתי למה שרשמת במרומז על המדריכים החדשים. אין קשר בין וותק בהדרכה לבין הדחיפה של ריקודי עם חדשים, אולי אפילו להיפך. חלק גדול מהטיקונים (המרקידים הגדולים) דוחפים את הריקודים החדשים.
  92. לצערי הרב, כך מרחיקים אנשים מההרקדות, כי קשה להם להדביק את הפערים. כל הכבוד ליוזמה זו !
  93. זו יוזמה מבורכת מאוד. הכתבה סקרה יפה וביסודיות את כל החסרונות שיש כיום בלימוד המרתוני.
  94. לדעתי כל מה שנרקד לצלילי שירים עבריים אפשר להגדיר כריקודי עם. היה רצוי לדייק יותר בהוראת הריקודים, אבל תאמינו לי אלה שרוקדים 30, 40, 50 שנה רוצים לחדש ולגוון.
  95. מלים כדורבנות. בגלל הריקודים החדשים הפסקתי לרקוד. גם השירים אינם יפים כמו השירים הישנים ובהתאם לכך גם הריקודים דומים זה לזה עד שאינך זוכר/ת לאיזה ריקוד צעד זה שייך. הלוואי ומשאלתך תתגשם.
  96. יש כל כך הרבה ריקודים נפלאים ברפרטואר שלפעמים נעלמים למשך שנים בגלל הזמן שלוקח להציג, ללמד, לסקור, ללמד מחדש וכו' את החדשים. אני חושבת שהימנעות מריקודים חדשים במשך שנה הוא אחד הרעיונות הגדולים של האנושות הרוקדת הישראלית. תודה!
  97. כתבה יפה שמשקפת את תהליך הריקודים.
  98. רעיון מעולה לאפשר לריקודים הקיימים לא להישכח.
  99. מעט מאוד מהמרקידים באמת מרקידים ורוקדים איתנו ומדריכים תוך כדי. הרבה מהמרקידים בעצם מתפקדים כדיג'י, טומנים את עיניהם במחשב (אולי משחקים) או בטלפון והכי גרוע חושבים שהם זמרים והם בהופעה. דיג'י כאלו יכולים לשבת בביתם ומשם לשדר לנו את הרפרטואר.
  100. זו תחרות מוגזמת ומיותרת – להמציא ריקוד לפני שהשיר יוצא לפרסום, כל מרקיד שיש לו קשרים עם יוצרי ומבצעי שירים משריין לו את השיר והזמר הבאים כדי לכבוש עוד פרסום וכבוד, אז מצידי שיעשו שנת שמיטה כל שנה שנייה. יוזמה ברוכה. בהצלחה.
  101. הפכו את ריקודי העם לדוכן של כלים חד פעמיים, ובגלל זה הצעירים כמעט לא מצטרפים. הצעירים יבואו אל הדבר האמיתי.
  102. גם ככה לא בכל ההרקדות לומדים את כל הריקודים החדשים, אלא רק חלק, אז זה נחמד שיש ריקוד חדש מידיי פעם שמכניס אנרגיות, ומחדד את המוח והחושים, ואם זה להיט של התקופה אז בכלל עוד יותר כיף.
  103. הצעה ברוכה! חייבים לסיים את המרוץ הזה של ריקודים חדשים שנוצרים ונלמדים בקצב מטורף, והולכים ודועכים אחרי כמה חודשים לתהומות הנשייה, בעוד שיש לנו אלפי ריקודים קיימים נהדרים שאפשר ללמד שוב וליהנות מהם.
  104. הגיע הזמן להירגע מכל הריקודים החדשים שדומים אחד לשני ורק המוזיקה משתנה. לא היה דבר כזה אף פעם, עשרות ומאות ריקודים חדשים בשנה זה לא ייתכן. אני בעד הפסקה בהחלט.
  105. מסכים מאד עם מה שכתוב בכתבה. אנחנו זוג רקדנים מאד ותיקים והתחלנו את ההרקדות אצל בנצ׳י בטכניון ורוקדים מאד טוב ולא מסתמכים על העתק הדבק. היום יש כמות ריקודים שלא ניתן להשתלט עליה ואכן שנת השמיטה היא פתרון מצוין (אפשר אולי גם להאריך לשנתיים? 😜).
  106. אני חושבת שזה נחמד גם שנלמד ריקודים חדשים. את הריקודים הוותיקים אנחנו רוקדים בנוסטלגיה וגם בשאר ההרקדות, בהצלחה.
  107. היצירה המתמשכת, לימוד ריקודים חדשים מידי שבוע מחייה את ריקודי העם, השירים החדשים יכולים למשוך רוקדים צעירים לבוא ולהשתלב בפרט שגיל הרוקדים אינו צעיר כל כך. "שנת שמיטה" מריקודים חדשים אכן נוחה אך יכולה לגרום לשעמום ולחוסר עניין.
  108. טוען זאת כבר הרבה זמן ולא ממהר ללמוד כל ריקוד חדש שיוצא. רובם נמוגים תוך חודש.
  109. בלי ללמוד ריקודים חדשים משהו הופך לחסר אתגר, היעדר התרגשות ממשהו חדש. שנה שלמה ללא לימוד – לדעתי טעות.
  110. על זה נאמר "איך לא חשבו על זה קודם"… חיכיתי לזה… המון המון תודה 💜
  111. הסיבה שרוב הרוקדים לא יודעים את רוב הריקודים הינה התכיפות המרובה של לימוד ריקודים חדשים, במיוחד כשהם קצת מורכבים. לעומת זאת כולם זוכרים את הריקודים הישנים שנלמדו לפחות עד שנות 2000.
  112. זה רעיון נהדר כל כך הרבה חדשים שישנים הולכים לאיבוד ולא נקלטים.
  113. השאלה איך אפשר לגרום לכך לקרות, יש מרקידים שמחברים ריקודים כל שבוע ומייד מוציאים אותם להרקדות, איך נוודא שהם לא ממשיכים בכך?
  114. אין דרך לעצור את היצירה, יהיה מתסכל למרקידים.
  115. אני מסכימה שיש יותר מדי ריקודים ושהרבה ריקודים טובים נעלמים, אבל הפסקת לימוד ריקודים חדשים פוגעת ביוצרים צעירים/חדשים. במקום שמיטה מוחלטת, הייתי ממליצה על שעת ״נוסטלגיה/אמצע הדרך״ בכל הרקדה באופן קבוע.
  116. קראתי את הכתבה ובהחלט מחשבה יפה לעשות הפסקה בעומס הריקודים החדשים. מסכימה עם הרעיון ורק חשוב לציין שלא כל ריקוד חדש צריך להביא רעיון תנועתי חדש, וגם בין הריקודים החדשים יש כאלה שהם טובים, יושבים טוב על המוזיקה ומהנים. אבל העומס הפך להיות בלתי אפשרי ובאמת יש הרבה ריקודים טובים שלא מגיעים לרקוד אותם, ואולי שנה כזו תחזיר אותם לרחבה.
  117. קשה לעמוד בקצב ההוצאה של ריקודים חדשים. זה מכביד ומותיר מאחור ריקודים טובים שנשכחים. האיכות עדיפה על הכמות.
  118. נכון שיש עומס לימוד וזה מעיק מה גם ששמונים אחוז נעלמים. אבל זו אבולוציה בריאה. אם לא ייצרו ריקודים יהיה משעמם ונפסיד יצירות צאן ברזל וחבל.
  119. אשמח מידי פעם לרק שירים ישנים.
  120. המצב הקיים אינו נסבל, אם מקדישים לכך מחשבה מבינים שהכל פוליטיקה ואת חבריי זה מגעיל (כמו כל פוליטיקה). כמובן שמאום לא עומד להשתנות. כדי לייצר שינוי יש לעשות יותר משנת שמיטה. ומכל מקום שנת שמיטה היא פתיח מבורך. התחלה טובה 🤪
  121. הפסקה לפרק הזמן תאפשר חזרה על ריקודים יפהפיים שכבר רקדנו ושחכנו. עוד ועוד ריקודים חדשים הם גורם לפרישה של רוקדים וותיקים לא מעטים. חבל.
  122. כתיבת ריקודים חדשים ולימודם מביא למרוץ בין המרקידים ולירידה ברמה של הריקוד. גם הרוקדים לא מספיקים ללמוד את הריקוד לפרטיו זוכרים אותו ברפרוף ומשנים וממציאים צעדים שלא נכתבו על ידי הכותב ואולי מאבדים את המהות של הריקוד.
  123. אני רוקדת 57 שנה. מוגזם בגדול! לא נותן לנו ליהנות מהריקודים שלמדנו לפני כמה חדשים. ועוד יותר מהריקודים היפיפיים שלמדנו לפני כמה שנים.
  124. איבדנו את זה. זה נעשה בלתי נסבל. לא זוכרים את הריקודים, רצים ומחדשים והריקודים היפים הישנים נשכחים. מרוב עצים לא רואים את היער. שנת שמיטה חובה ואחריה, הכנסת ריקוד פעם ברבעון.
  125. נוצר מצב שמלמדים ריקודים עכשוויים כי מרקידים אחרים מלמדים וכולם רוצים להיות "IN". מרוב הכמות האיכות נפגעת.
  126. רצוי לעשות זאת כל 7 שנים כנהוג, כיוון שיש כל כך הרבה ריקודים ושירים מקסימים שנעלמים שזה חבל ביותר.
  127. ההצעה לא מעשית. מרקידים ימשיכו לייצר ריקודים חדשים. והרוקדים ישתעממו. מצער מאד.
  128. אני בדעה שאי אפשר לעצור יוצרים. יוצר כותב מתי ששורה עליו הרוח. וישנם כאלה שהאינטרס שלהם מסחרי וכמובן מי אני שאמנע מהיוצרים להתפרנס. על כן כל מרקיד יחליט כמה יחדש.
  129. נמאססססס כבר מהרדיפה הזו אחרי כבוד ויוקרה של מרקידים. לא כיף לרקוד כל הזמן ריקודים חדשים כאשר כמעט מזניחים לגמרי את הריקודים הישנים, אמצע הדרך ואחורה (חוץ מכמה ריקודים שנלעסים שוב ושוב בכל הרקדה, וגם מהם כבר נמאס). דיייי! תנו קצת חופש! שימו ריקודים ישנים וטובים, גוונו יותר.
  130. לא חושב שצריך להיות קשר בין שנת שמיטה לריקודי עם.
  131. אין ספק שמרוב חדשים לא מצליחים להנות מהישנים. אפשר בהחלט להניח לנו לרקוד מה שיש ולהפסיק ללמד כל דקה ריקוד חדש .
  132. אנחנו חיים בתקופה שהדבר הכי קבוע זה השינוי. כל העולם מתחדש. מדוע שלא יתחדשו גם השירים? שנית מה שקובע זה כוחות השוק. כלומר אם יהיה שיר יהיה ריקוד.
  133. אי אפשר לעצור חדשנות באומנות כנ"ל ביצירת ריקודים חדשים ואין גוף שיוכל לאכוף החלטות האם ללמד או לא.
  134. מה שעצוב הוא שהרוב לא קובע.
  135. לדעתי איחרתם את הרכבת. זה לא יעזור הרבה. הנזק הגדול נעשה. אני חוזר שוב, לדעתי ריקודי העם הולכים במדרון תלול שבסופו יאבד עניין.
  136. היוצרים מחפשים צעדים שאין להם כל קשר לריקוד העם הישראלי המקורי. ואנחנו טובעים בים של ריקודים. כדי לזכור ולו חלק קטן, הדבר מחייב להימצא כמעט כל יום בחוג. המטרה הנאה ולא מבחני צעדים ופוזות.
  137. שנת שמיטה לא תהיה כנראה, והמרקידים גם ככה מלמדים בארץ רק כ-10 ריקודים חדשים בשנה (10 מעגלים, 10 זוגות). המספר הגבוה של הריקודים החדשים נובע לדעתי בעיקר מדרישות המחנות הרבים והמתרבים בחו"ל ולזה המרקידים הנוסעים לחו"ל צריכים ולדעתי גם יכולים לשים סוף.
  138. לדעתי חשוב מאוד ליצור ריקודים חדשים וללמד אותם. אסור לקפוא על השמרים!! זה שריקוד ישן לא עושה אותו יותר טוב מחדש. גם בעבר יצרו ריקודים גרועים ביותר לצד הריקודים הטובים. והאמת שהייתי מייחל ומצפה לכך שיתאפשר ליצור ריקודים חדשים שיחליפו ריקודים ישנים (לאותו שיר!)
  139. כשם ששפה חיה מתפתחת ומשתנה, ושאפילו הסלנג שלה הופך לתקני, כך ריקודי העם. זו מעין שפה מתפתחת ומשתנה ולא ניתן להפעיל ברקס כדי לעצור אותה. נכון שהמטרה היתה ליצור פולקלור, אבל אז הוא היה נחלתם של מעטים. העניין הוא שהמדריכים צריכים לקחת אחריות ולסנן על פי טיב הריקוד ולא על פי תאריך חיבורו.
  140. מספר הריקודים הנוצרים כל שנה הוא בלתי יאומן. רובם רק כדי לקחת חלק ולהיות בין מהיוצרים, בלי איכות או תובנה. לא כל שיר חייב להיות ריקוד.

תגובות

מגיב/ה בתור אורחת
User Image