Support Icon
תמיכה בארכיון

האוסקר העולמי לפולקלור

נציגי בחריין, פקיסטאן, תורכיה, קטאר ואחרים עמדו דום לצלילי "התקווה"

David Ben Asher
דוד בן אשר

הסיפור הזה לקוח כמו מארץ האגדות, כמו איזה קטע פולקלוריסטי-רומנטי החורג ממציאות ארצנו הפרגמטית, הסוערת והרוגשת תדיר. יוצא ישראלי-שורשי אחד לאיטליה וחוזר עם פסלון האוסקר בידיו. זה נשמע אולי קצת הזוי אבל הסיפור אמיתי וגם מפתיע.

מעטים מביננו שמעו על ארגון הפולקלור העולמי, ואכן קיים ארגון כזה. זהו ארגון העוסק במורשת תרבותית רחבת היקף, בתחומי תרבות שונים כמו זמר, מחול, אוכל, לבוש, חגים, מנהגי מסורת, ארגון אירועים המוניים, פסטיבלים, חילופי נוער, הכל. מה שאנחנו מכנים פולקלור. כיום כולל הארגון שסמלו IGF – 76 פדרציות מרחבי העולם.

נציגי ישראל ב-IGF הם אמין קאסם, שהוא סגן הנשיא העולמי דוראל קוזמה, ועו"ד נידל קאסם שהוא היועץ המשפטי של הארגון וחבר בהנהלה המונה 8 חברים מארצות שונות. בין שאר פעולות הארגון, מתקיים מדי שנה כנס עולמי של חבריו בו דנים בסוגיות שונות העומדות על הפרק. באירוע המרכזי בכנס השנתי מעניקים את "אוסקר הפולקלור" לנבחרים העומדים בקריטריונים שתואמים את מהות ומטרות הארגון העולמי. פסלוני האוסקר מוענקים בטקס מיוחד לאחר בחירה חובקת עולם (כמו אוסקר הסרטים בהוליווד).

–         האיש שלנו – יגאל טריקי מספר:

יום אחד, ככה פתאום, אני מקבל טלפון: "זכית באוסקר מטעם איחוד הפולקלור העולמי. אתה מוזמן לקבל את הפרס בכינוס הקרוב שיתקיים בעיר בארי בדרום איטליה". זה קרה באמצע מאי 2022 ושבוע אח"כ כבר עמדתי על בימת הכינוס במעמד שלא חוויתי מימיי.

ההודעה המפתיעה כמובן הדהימה אותי וגרמה לי התרגשות עצומה. ממש לא ידעתי מאיפה זה נחת עליי. הוסבר לי שהשנה הוגשו 300 המלצות מכל הפדרציות ולבסוף נבחרו שלושה לקבלת הפרס, ואני ביניהם. ההמלצה עלי ניתנה כאמור ע"י נציגנו בארגון העולמי, עו"ד נידל קאסם, ואני כמובן מאד מודה לו על כך.

–         בראיון לכתבה זו מספר נידל קאסם על הבחירה והשיקולים להמלצתו:

את יגאל טריקי פגשתי בפסטיבל כרמיאל, שם הופיעה גם להקת "לוגוס" שלנו מעוספיה ואזור הכרמל. מהיכרות עם יגאל הוברר לי שהוא עוסק בתחום ריקודי העם שנים רבות כרוקד וכמרקיד ויוצר. יגאל מדריך חוגי ריקודים של ילדים יהודים וערבים יחד בבי"ס הערבי לייף בכרמיאל, בהרצליה עם דרוזים ויהודים, בבי"ס כולנא ביפו ובעוד מקומות.

יגאל מפעיל ילדים בעלי צרכים מיוחדים, משתתף ומארגן סמינרים בארץ ובעולם, שותף לפסטיבלים בכרמיאל, אשדוד, רחובות, בתפקידים שונים. מתנדב בגופים חברתיים. היה מ"מ יו"ר ארגון המרקידים, גזבר הארגון ואף זכה בפרסים אחדים. מצאתי לנכון להמליץ עליו לאוסקר היוקרתי, המלצה שלשמחתי התקבלה בארגון העולמי.

יש לציין שהכנס העולמי ב-2015 נערך בחיפה בארגון הנציגות הישראלית עם עיריית חיפה, בו השתתפו 57 מדינות.

יגאל טריקי (67), גרוש, אב ל-5 ילדים, סבא ל-6 נכדים, מתגורר באור יהודה. נולד במעברת שדרות, שם היה אביו ממייסדי המעברה. הסנדק שלו היה יגאל אלון, שהיה מקורב לאביו, ועל שמו, של יגאל אלון, נקרא יגאל טריקי. למד בבי"ס דתי ואח"כ בפנימייה החקלאית כפר סילבר.

שירת בגדוד 202 של הצנחנים (מסיבות טקטיות נגרע ברגע האחרון מפעולת אנטבה). קורס מדריכי צניחה בצה"ל. שומר ראש של פלטו שרון. לימודי מדריך של"ח במוסד מוסינזון בהוד השרון. מדריך של"ח 30 שנה. קורס מדריכי ריקודי עם אצל נינה אורעד בווינגייט. הדריך בחוגים שונים בקריית אונו, באונ' ת"א עם משה תלם, ויהודה עמנואל, בהרצליה, חולון, קרית אונו. רשימה חלקית. מדריך עד היום קשישים, ילדים ובסמינרים שונים. הדריך גם בארה"ב, אנגליה, רוסיה, אוקראינה, גרמניה ועוד ארצות.

–         הפרס והטקס.

מספר יגאל:

אחרי 2 טיסות נחתתי בעיר בארי בדרום איטליה והתקבלתי ע"י המארגנים במקום. נערך מפגש עם ראש העיר וסיור בעיר, שכלל מופע פולקלור. במוצ"ש נערך הטקס באולם מכובד שהוכן במיוחד לאירוע החשוב. על הבמה התמקמה תזמורת העיר מרובת נגנים. אנו, שלושת זוכי האוסקר, הושבנו בשורה הראשונה באולם. לצידי ישבו הזוכה הנוסף, כומר, שהוכר כשומר פולקלור ידוע, ומנהל להקת פולקלור גיאורגי.

אחד אחד עלינו אל הבמה לקבלת הפסלון, המגן, המדליה ותעודת ההוקרה. המנחה האיטלקי תיאר את הנימוקים לזכייה שלי. אחרי דברי הפתיחה הוקרן סרטון שלי שהוכן מבעוד מועד על פעילותי וההווי הישראלי. בסרטון הופיעה גם גל גדות, מה שנתן נופך מיוחד לסרטון בהיותה מוכרת ע"י כולם.

אחרי הענקת הפסלון התכבדתי בנאום קצר באנגלית, בו הודיתי לוועדה המארגנת על שהזמינו אותי לקבלת הפרס וההכרה המכובדת בפועלי. הדגשתי את הכבוד הגדול שנפל בחלקי לייצג את ישראל באירוע מרגש זה. כמו כן הודיתי לנידל קאסם הישראלי החבר ב-Board של הפדרציה העולמית. איחלתי לכולם שהריקוד יהיה בקדמת הבמה של כותרות החדשות ברחבי העולם.

הרגע הכי מרגש, מוסיף יגאל, היה כאשר בסוף דבריי פצחה התזמורת בנגינת "התקווה". עמדתי בין כל המכובדים במרכז הבמה ושרתי בקול בעברית את ההמנון שלנו לנוכח אולם מלא בו כל הנוכחים עומדים דום. בין 76 הנציגים העומדים ומכבדים את ההמנון שלנו עומדים גם נציגי איחוד האמירויות, קאטר, הודו, אוקראינה, אוזבקיסטאן, בחריין, פקיסטאן וכאמור כל השאר. חוויה בלתי נשכחת.

–         ולסיכום, יגאל, תחושתך לחוויה המיוחדת שעברת?

התחושה שלי שאנו מובילים מורשת, ערכים, דגל, חברות, שותפות טובה בין יהודים, ערבים, דרוזים, בדואים, נוצרים, מוסלמים, כולנו יחד. ותחושה נפלאה של ייצוג ישראל באירוע בינלאומי גדול של פולקלור עולמי.

תגובות

מגיב/ה בתור אורחת
User Image