Support Icon
תמיכה בארכיון

ציפור זהב

ריקוד החודש

General On behalf of the Editors
כללי מטעם העורכים

מיכאל ברזלי, בן 33, גר באור עקיבא, אבא של דניאל בת ה-4. התחיל לרקוד בגיל 8 אצל איציק בן עמי בקרית חיים, בעקבות אמו שהייתה רוקדת.

כילד רקד גם אצל דדה לוסקייוסי פרץ וחנן דדון. כבר בגיל 13 התחיל ללמוד כיצד לערוך מוסיקה בכלל ועבור ריקודים בפרט, בעידודו והדרכתו של דדה לוסקי.

עם השנים המשיך לרקוד, במקביל ללימודים בתיכון, שירותו הצבאי, וגם במקביל ללימודיו האקדמיים.
במהלך שירותו הצבאי החליף מרקידים בהרקדות שונות, ולאחר מכן בשנת 2010 התנסה לראשונה במקצוע במשך כשנה – כשעבד עם אלעד פרל בהרקדה בטכניון בחיפה.

מאוחר יותר יצא לו לשתף פעולה עם מרקידים ידועים נוספים כמו ירון כרמל, אוהד אטיה ואחרים.

כרוקד אהב מאז ומתמיד את האתגר בריקודי העם, תמיד רצה ללמוד עוד ריקודים ועוד סגנונות. גם היום, בכל הזדמנות שישנה, נוסע מיכאל למרתונים והרקדות שונות כדי לרקוד מגוון רחב של ריקודים.

את הריקוד הראשון שלו חיבר בשנת 2015, לשיר "אמא" של ניסים סרוסי במקור ובחידושו של הראל מויאל. הריקוד נקרא "אמא שלי".

בקיץ 2015,  ביוזמתם ותמיכתם של שני חבריו חן שפורן ואוהד אטיה, נסע בפעם הראשונה ללמד ריקודים שלו ושל אחרים במחנה גוונים שבארה"ב, שם לימד את הריקוד "לה טרומפטה", למוסיקת חצוצרה של החצוצרן הישראלי אריק דוידוב.

מאז חיבר עוד מספר רב של ריקודים אותם רוקדים בארץ ובעולם ותוכלו לראותם כאן

הריקוד האחרון שנלמד בארץ ובעולם הוא ציפור זהב – לחן וביצוע מחודש של איה כורם, למילותיו של חיים נחמן ביאליק בשירו הקלאסי "בין נהר פרת ונהר חידקל".

על הריקוד הוא מספר:

את השיר "ציפור זהב" שמעתי לראשונה, ממש במקרה, באפליקציית ספוטיפיי.

כבר בשמיעה הראשונה הרגשתי צמרמורת ומאוד אהבתי את המילים, הלחן והביצוע המרגש של איה כורם.

התרגשתי לגלות שהמילים הן של חיים נחמן ביאליק. איך שהגעתי הביתה, סיפרתי בהתלהבות לבת זוגי מיכל שמשי, שאני רוצה לחבר ריקוד לשיר של חיים נחמן ביאליק. ידעתי שהיא, שעושה דוקטורט בנושא שירה עברית, תתלהב כמוני מהאפשרות הזו.

כבר בשמיעה הראשונה של השיר עברו לי בראש הצעדים, והם היו כמעט כמו הריקוד אותו אנו רוקדים היום.

למרות שמקצב השיר הוא שש שמיניות, בחרתי קצב שונה ומשתנה לצעדי הריקוד, מתוך חיבור לדינמיקה ולהתפתחות של השיר.

השיר עוסק באישה השולחת ציפור זהובה למצוא את אהובה. השיר בעיניי מייצג גם תקווה ודבקות במטרה, אך גם נאיביות מסוימת שיש ברומנטיקה, תוך שימוש במטאפורות רבות.

צעדים רבים בשיר מבטאים את המילים שבו. כך למשל במילים "אמרי לו הגן פורח, נעול הוא ואין פותח", תנועות הידיים סוגרות, ואז פותחות ומזמינות.

גם בתחילת הפזמון יד ימין מונפת לבדה, אחר כך יד שמאל ולבסוף שתיהן. זה מתחבר לדימוי של הציפור שעפה כדי לתפוס את האהוב ולהביא אותו חזרה.

בסיום הפזמון המילים הן "ומתחת לבנת בשרי, נשרף מדי לילה כרי". משפט שמתאר את הייאוש של הדוברת. בקטע זה הידיים יורדות נמוך, דווקא לאחר ה"עלייה" של הציפור.

כמו כל ריקוד שהוצאתי, גם כאן אני מתמלא בגאווה לראות את כל הארץ והעולם רוקדים את התנועות שהמצאתי במוחי. זה כבוד גדול שקשה לתאר אותו במילים, להיות חלק מהעשייה בתחום כה קרוב וחשוב לי.

את הריקוד תוכלו לראות כאן: https://bit.ly/3xkVH84

רישום צעדי הריקוד

משקל:                    6/8 (ברישום כל מספר מייצג 3/8). יש צעדים באורך של 1/8 אחרים באורך 2/8

ואחרים – 3/8 (ואז מורגשת "שהייה").

צורה:                     מעגל

מבנה הריקוד:         בית אחד, 3 חלקים

חלק א':        הפנים נכ"ש על ק"מ

1 – 2            צעדת חילוף החל בימין.
3 – 4            שיכול בשמאל; שיכול בימין תוך פניה שמאלה (הפנים למ"מ).
5 – 6            הפנים למ"מ: צעדה תימנית לאחור בשמאל תוך הרמת ידיים לגובה הכתפיים והתקדמות

קלה כלפי מ"מ.

7 – 8            כמו 5-6 החל בימין ותוך הרמת הידיים למעלה.
9 – 10          שמאל לאחור; פתיחה בימין ימינה אל ק"מ;  שיכול בשמאל לפני ימין; שהייה.
12-11           סיבוב ימינה על ק"מ בשלושה צעדים החל בימין.

14-13          בהתקדמות על ק"מ: שיכול בשמאל תוך הושטת יד שמאל לפנים. שיכול בימין, תוך הושטת

יד ימין לפנים.

16-15          צעדה תימנית לאחור בשמאל.

חלק ב':        הפנים נכ"ש על ק"מ

1 – 2            שיכול חילוף בימין שמאלה כלפי מ"מ.

3                 שיכול בימין לפני שמאל כלפי מ"מ והנפת שמאל שמאלה בקשת.

4 – 6            כמו 3-1 החל בשמאל כלפי ח"מ. בסיום פונים שמאלה והפנים למ"מ.

7 – 8            שיכול בימין לפני שמאל תוך כפיפת גוו ושיכול הידיים מלפנים (1/8); שמאל במקום מאחור

(2/8); ימין לאחור (1/8); שמאל לפנים (2/8).

9 -10           שלושה צעדים למ"מ החל בימין תוך סיבוב הזרועות קדימה-למעלה-לאחור, ושוב

למעלה.

12-11          ההעברת משקל לשמאל שמאלה (2/8); חזרה לימין (1/8); כפיפה בשמאל לפנים (2/8);

                   ימין לאחור (1/8).

14-13          שמאל לאחור; ימין לאחור. הידיים מלוות כשהן אחוזות מלפנים.

16-15          כמו "צעדה תימנית" בשמאל.

18-17          העברת משקל לימין; חזרה לשמאל כשיד ימין מלווה בתנועה מעגלית למעלה-ימינה-אל

הגוף; סגירת ימין על יד שמאל.

חלק א' וב' חוזרים פעמיים בסבב הראשון של הריקוד.

חלק ג':        הפנים נכ"ש על ק"מ

1 – 2            שלושה צעדים נכ"ש, על ק"מ החל בימין. בצעד השלישי פניית ציר ימינה הכל תוך תנועה

סיבובית של יד ימין בסיבוב וחצי מלמטה למעלה ובסוף הרמתה למעלה.

3 – 4            שמאל לאחור תוך פניה ימינה (ממשיכים את הסיבוב ימינה על ק"מ); פתיחה בימין ימינה;

שיכול בשמאל לפני ימין תוך התרוממות על שמאל והרמת יד שמאל למעלה.

5 – 6            ימין לאחור על ק"מ; פתיחת שמאל שמאלה תוך פניה שמאלה (הפנים למ"מ); שיכול בימין

לפני שמאל תוך סיבוב ציר על ימין שמאלה.

7 – 8            שלושה צעדים למ"מ החל בשמאל בקצב "צעדת חילוף".

9 – 10          כמו "צעדה תימנית" לאחור בנסיגה אל ק"מ תוך פנייה קלה ימינה ותוך שיכול הזרועות

לפנים.

12-11          כמו 10-9 החל בשמאל, כשממשיכים את הנסיגה לאחור אל ק"מ.

13-14          העברת משקל על ק"מ לימין ימינה; לשמאל שמאלה תוך פנייה שמאלה; שיכול בימין לפני

שמאל שמאלה על ק"מ תוך השלמת 3/4 סיבוב שמאלה על רגל ימין עם התרוממות קלה.

18-15          הפנים נכ"ש: צעדת כפיפה לאחור בשמאל; שיכול חילוף בשמאל ימינה; שיכול בשמאל.

36-29          הפנים נכ"ש: צעדת כפיפה לאחור בשמאל; שיכול חילוף בשמאל ימינה; שיכול בשמאל.

בפעם השנייה של הריקוד, חלק ג' חוזר פעמיים ואז שוב חלק א' 16-1 ומסיימים בהרמת יד שמאל לפנים.

ציפור זהב

מילים: חיים נחמן ביאליק

לחן:  איה כורם

שירה: איה כורם

בין נהר פרת לנהר חידקל, על ההר מתמר דקל

ובדקל, בין עפאיו, תשכון לה דוכיפת זהב

ציפור זהב, עופי, חוגי, צאי ובקשי לי בן זוגי

ובאשר תמצאיהו, כפתי אותו והביאיהו.

אך אין לך חוט השני, דברי שלום אל חתני

מה תגידי לו, הגידי – נפשי יוצאת אל ידידי

אמרי לו – הגן פורח, נעול הוא ואין פותח

רימון פז שם יש בין עליו, אך אין מי שיברך עליו

ועוד תגידי לו – מיטתי, אשחה לילה בדמעתי

ומתחת לבנת בשרי נשרף מדי לילה כרי

ואם ימאן, שמעי רזי, הכל מוכן בארגזי

שש ומשי ובמלתחתי עשרים כותונת רקמת מחטי

ובמחבואה, זהב רקומה, כבר מחכה ההינומה

נדני משולש, נכונה אני ולמה אחרו פעמי חתני

ועוד תגידי לו – מיטתי, אשחה לילה בדמעתי

ומתחת לבנת בשרי נשרף מדי לילה כרי

תגובות

מגיב/ה בתור אורחת
User Image