Support Icon
תמיכה בארכיון

האירוע השנתי הראשון לזכרו של יונתן כרמון

חוויות בעין המצלמה

מירי שחף לוי

ב-6.2.2022 מלאו שנתיים להליכתו של הרקדן והכוריאוגרף, יוזם פסטיבל כרמיאל למחול – יונתן כרמון ז"ל. יונתן כרמון היה מהדמויות המובילות של עולם המחול הישראלי ושגריר התרבות הישראלית ברחבי העולם. חייו, חזונו ויצירתו שזורים בהתיישבות העובדת, בפלמ"ח, בעליות השונות ומושפעים מהתנ"ך והמסורת היהודית, מהווי הארץ, נופיה, צליליה ותושביה. בעיצוב המחול הישראלי לבמה, הפך את הריקוד הארץ ישראלי מז'אנר עממי לאמנות מקצועית וסוחפת. הוא גידל דורות של רקדנים וכוריאוגרפים, עבד בשיתוף פעולה עם מוסיקאים ישראלים ואמנים רבים.

כרמון נולד כיונל קלמן, ברומניה, בשנת 1931. בגיל בר המצווה נלקחו הוריו למחנות עבודה ואילו הוא עלה לבדו לארץ בעזרת "עליית הנוער" והגיע אל משק הפועלות תל אביב, שם גילה גם את עולם הריקוד אצל גרטרוד קראוס ומיה ארבטובה. בשנת 1946 עבר לביה"ס החקלאי עיינות והתמחה בעבודה ברפת. במקביל המשיך בלימודי הריקוד והחל לעצב ריקודים לטקסים וחגים בביה"ס. מאז נקשר בכל נימי נפשו אל אדמת הארץ וניצני התקופה באו לידי ביטוי בכל יצירותיו.

גם במהלך שירותו הצבאי כתותחן, המשיך לרקוד ולהופיע. לאחר שירותו, הוזמן לביים ולנהל אומנותית חגי טבע וטקסים בהתיישבות העובדת. מאמצע שנות ה-50' הקים להקות מחול וביניהן את "להקת כרמון". להקת זו הפכה למותג תרבות ישראלי אשר עד סוף שנות ה 80' סחף את הקהל באולמות היוקרה של ברודווי ואולימפיה בפריז.

בתחילת שנות ה-70' ביים גם מחזות זמר מהווי הארץ שזכו להצלחה מסחררת. בשנת 1988 יזם את "פסטיבל מחול כרמיאל", שהפך למוקד משיכה המוני והיה מנהלו האמנותי במשך תריסר שנים. הפסטיבל התבסס על המחול העממי, אך שילב מופעי ריקוד של בלט מודרני, קלאסי, ג'אז, אתני ועוד. בשנות ה- 90' הקים את "עמותת כרמון", במטרה לעודד כישרונות מהשכונות ומעיירות פיתוח ולהכשיר דור של כוריאוגרפים צעירים.

כיוון שיונתן התרפק תמיד על תקופת חייו בעיינות וייחס לה חשיבות רבה, הוחלט לקיים ארוע לזכרו בכפר הנוער עיינות-נעמת, בשאיפה שארוע זה יהפוך למסורת ואבן שואבת לכל מוקירי המחול הישראלי ותישקל בעתיד הקמת מגמת מחול על שמו לתלמידי הכפר.

בארוע, שנפתח במפגש מרגש של רקדני להקות כרמון לדורותיהם ומוקירי זכרו, המשיך בהרקדה, ולאחריה הוסר הלוט מעל השלט "המבואה על שם יונתן כרמון". מבואת אולם התרבות בעיינות נקראת מעתה על שמו של יונתן ,כשקירות המבואה עוטרו בתערוכת קבע של תמונות מרהיבות משנות יצירתו של יונתן, כמו גם תלבושות מחול.

סיפורו של יונתן כרמון, שולב במופע מרגש ומרהיב על הבמה בו לקחו חלק בוגרי להקות כרמון: להקת הורה אפרוחים ירושלים, רקדני להקות כרמון בעבר, הזמרים: אילנית ויזהר כהן בשירים מהרפרטואר שהיה במופעים. רפי גינת הנחה.

זהו האירוע הראשון שיהפוך למסורת מדי שנה בכפר הנוער עיינות.

תגובות

מגיב/ה בתור אורחת
User Image